11. De gereedschappen om de akkers mee te bewerken

Met welke bagage willen we kinderen na school de wijde wereld insturen? Volgens mij is dit één van de belangrijkste vragen als je werkt in het onderwijs, of als je minderjarige kinderen hebt.

Wij voelen ons aangetrokken tot de principes van zogenaamde ‘traditionele vernieuwingsonderwijs’, zoals het montessori, jenaplan en daltononderwijs. Deze stromingen verschillen, maar hebben met elkaar gemeen dat er over het algemeen veel aandacht wordt besteed aan de maatschappijvakken zoals natuuronderwijs, aardrijkskunde en geschiedenis.

Het is heel leuk om met kinderen bezig te zijn met deze vakken en de ontwikkeling van kinderen hierin te volgen. Zo vroeg een jongetje uit groep 3 mij eens, na een presentatie van een klasgenootje over de zon en maan, ‘Wupke, als de aarde nou zo hard ronddraait, waarom draait de wereld niet heel hard langs ons heen als we door het raam naar buiten kijken?’.

Laatst vroeg iemand mij wat ik leuker vind, werken aan taal en rekenen of aan de maatschappijvakken. Een jaar of honderd geleden heeft Peter Petersen, de grondlegger van het jenaplanonderwijs hier een mooi antwoord op geformuleerd. Hij beschreef taal en rekenen als ‘de gereedschappen om de akker mee te bewerken’. Als je het gereedschap, taal en rekenen, niet goed beheerst wordt het erg moeilijk om je goed te verdiepen in de akker, zoals aardrijkskunde of geschiedenis. Tijdens bijlessen werken we voornamelijk aan het goed onder de knie krijgen van deze gereedschappen. Het is heel leuk om kinderen te zien stralen als er een kwartje valt na het maken van een goedgekozen reeks sommen of een dictee. En als lezen, schrijven, spelling en basis rekenen vanzelf gaan kun je meer aandacht besteden aan interessante geschiedenisverhalen, vulkanen en wiskundige problemen!

Bijles of remedial teaching in Zeist, Utrecht of De Bilt?

Leave a comment

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.