48. De leerkuil

Ik heb het weleens vaker geschreven, volgens mij worden we als we eenmaal volwassen zijn, een vak hebben geleerd en een baan hebben, soms een beetje lui. Het kan verleidelijk zijn om de dingen te blijven doen die je al jaren doet en goed kan. Echt iets nieuws proberen, dat is eng en moeilijk, dan moet je door de fase heen dat je iets nog helemaal niet kan, en doorzetten met je lange termijn doel voor ogen.

Kinderen moeten dat doorlopend, zeker de kinderen die wij lesgeven. Het lezen gaat niet vanzelf of het rekenen kost heel veel moeite, en er zijn altijd ontelbaar veel dingen die leuker zijn om te doen. Moet je nagaan, je oefent elke dag maar weer met dat lezen maar al je vriendinnen blijven het veel sneller kunnen, en de echt leuke boeken nog veel te lastig. Of je denkt eindelijk het rekenen onder de knie te hebben en dan komt de meester met breuken en procenten aanzetten, daar zou je de moed toch van in de schoenen zinken.

Met dergelijke kinderen bespreken we de leerkuil, de kuil waar je doorheen moet als je aan het leren bent. Eigenlijk heeft het plaatje weinig uitleg nodig. Voor één van mijn leerlingen, een heel enthousiast jongetje met veel humor, in elk geval niet. Elke keer dat hij nu de neiging heeft om te zeggen dat hij ermee stopt en het toch niet gaat lukken refereert hij met een grote grijns aan de leerkuil, ‘Ohja, dynamiet bij het muurtje he, dan gaat het lukken’.

Dus ben je iets nieuws aan het leren, is het moeilijk en heb je de neiging om de handdoek in de ring te gooien, denk aan de leerkuil!

Hulp nodig bij leren leren in Zeist, Utrecht of De Bilt?

Leave a comment

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.