60. De keuze is reuze

‘Ik houd niet van lezen’. 

Ik heb niet bijgehouden hoe vaak ik dit gehoord heb in de afgelopen jaren, maar het is vaak, heel vaak. Meestal is het taalgebruik eigenlijk een stuk stelliger, veel kinderen zeggen lezen te haten.

Ik houd ook niet zo van lezen. Als ik dagelijks een half uur in stilte de Story, de Arts en auto of een goede thriller zou moeten lezen zou ik ook uit het raam gaan staren, of de boel op stelten zetten. Lezen an sich, de mentale activiteit van het omzetten van geschreven tekst in woorden, is niet per se spannend. Het gaat, natuurlijk, om de inhoud.

Dat lijkt heel logisch, de één leest wetsvoorstellen, de ander stuiverromannetjes en weer een ander verdiept zich in de beste manier om zelf een schuur te timmeren. Veel keuze en goede boeken stimuleren om vaker te lezen.

Over het boekenaanbod op school heeft u misschien niet direct wat te zeggen, de rijke keuze in huis halen is echter goed te doen. Ik realiseer me dat niet iedereen zo’n enthousiaste boekwinkel en bibliotheekbezoeker is als ikzelf en m’n spruiten, maar het is echt goed te doen.

Hoe? Laat anderen het kaf van het koren te scheiden, Jaap bijvoorbeeld, die dat voor je doet op zijn website www.jaapleest.nl. Eindeloos veel gerecenseerde kinderboeken, en als je geen zin hebt om de recensie te lezen hoe je alleen maar te kijken naar de cijfers. Begin eens met het lezen van de boeken die een acht of hoger krijgen, dan ben je al wel even zoet. Geen zin om ze te zoeken in de bieb? Reserveer ze, dan hoef je alleen nog maar even langs de kast met reserveringen te rennen na het boodschappen doen.

‘Een kind dat niet leest heeft het juiste boek nog niet gevonden’, aldus Aidan Chambers, een Engelse leesgoeroe, die zelf pas in zijn tienerjaren goed leerde lezen. Dat strookt inderdaad met mijn ervaring. Vorig jaar schreef ik over de zelfverklaarde leeshater die alleen het boek over Messi leuk vond. Met de leerling waar ik in mijn vorige blog over sprak in mijn achterhoofd ging ik op zoek naar toegankelijke boeken over uitvinders.

Van ‘Galileo voor kids’ krijg ik zelf zin om proefjes te doen, duidelijke uitleg en niet te ingewikkeld. Als we het hebben over het stimuleren van lezen bij kinderen overheerst denk ik soms het beeld van het kind dat verdiept in een boek op de bank hangt. De boeken die je erbij pakt om iets te doen, of het nu koken, borduren of proefjes zijn, spreken weer een hele andere groep kinderen aan.

‘Geniaal!’, brengt met aansprekende verhalen een reeks intelligente wetenschappers tot leven. Echt goed geschreven en mooie tekeningen. Wel voor iets oudere kinderen dan mijn leerling, vanaf een jaar of tien denk ik. 

Veel leesplezier gewenst!

Hulp nodig bij het kiezen van mooie boeken?