Handschrift verbeteren

Een beter handschrift op de basisschool

Leren schrijven is een belangrijk doel op de basisschool. En ondanks het vele gebruik van de computer schrijft iedereen, ook in het latere werkzame leven. Kinderen, jongeren en volwassenen die moeite hebben met schrijven horen dan ook vaak terug dat hun handschrift niet goed leesbaar is. Ze krijgen opdrachten terug die de docent niet kan lezen of kunnen hun eigen aantekeningen niet terug lezen. Veel momenten waarop schrijven een frustrerende bezigheid kan worden.

De meeste moeilijk leesbare handschriften komen niet voort uit motorische problemen. De meeste jonge kinderen zijn al in staat om tussen de lijntjes in een schrijfschrift een poppetje te tekenen. Ze weten echter niet goed genoeg hoe ze de letters moeten schrijven. Waar bijvoorbeeld de lus van de ‘f’ komt te staan, of waar de lus van de ‘h’ ophoudt. Wilt u hier meer over lezen? Astrid Scholten en Ben Hamerling schreven een goed leesbaar stuk in een tijdschrift over remedial teaching.

Met kinderen op de basisschool werken wij op een speelse manier aan het aanleren van een beter handschrift. We kijken naar verbeterpunten en zorgen dat kinderen gemotiveerd blijven door veel afwisseling in de begeleiding. We leren uw kind hoe een goed leesbare letter eruit ziet en hoe je deze schrijft. Ook werken we natuurlijk aan het snel en toch leesbaar schrijven. Door nauwkeurige oefening is meestal in enkele sessies resultaat te zien.

Handschrift voor begeleiding

Handschrift voor begeleiding

Handschrift na begeleiding

Handschrift na drie weken begeleiding

Een beter handschrift in Zeist, Utrecht of De Bilt?