Nieuwe blogs in uw mailbox?

Meld u aan om bericht te krijgen bij nieuwe blogs

Bedankt voor uw aanmelding!

Er ging iets fout, onze excuses.

Blog

44. Modeling bij woordenschat uitbreiding
44. Modeling bij woordenschat uitbreiding

Ik schreef het al eerder, kinderen verdienen best respect. De hele dag zijn ze bezig met dingen die ze nog niet kunnen. En af en toe heb je daar geen zin in, dat kan ik mij best voorstellen.

Sinds het begin van het schooljaar ben ik met een aantal kinderen bezig met het vergroten van hun woordenschat. Eén van hen leek hier de laatste tijd niet zoveel zin meer in te hebben. Het wordt steeds moeilijker, gaf ze als reden.

Voor mij allereerst een signaal om even pas op de plaats te maken en te oefenen met dat wat ze sinds september heeft geleerd, even genieten van wat goed gaat. Daarnaast een mooie gelegenheid om mezelf weer eens uit te dagen om te doen wat zij dagelijks doet, ingewikkelde nieuwe woorden leren. Een abonnement op de Economist zorgt voor een continue toevoer van Engelse woorden die ik nog niet ken. Ik schreef voor mezelf twintig moeilijke Engelse woorden op, voor mijn leerling twintig moeilijke Nederlandse. We kozen er elk vijf uit, gooiden een bal over en trokken een van de kaartjes. Degene die als eerste alle vijf de kaartjes goed had won.

Zo merkte ik weer dat je je echt goed moet concentreren om nieuwe woorden te leren. Het is net als met namen op een verjaardag, als je die een keer hoort maar er verder geen aandacht aan besteed ben je ze een halve minuut later weer vergeten, zo werkt het bij mij althans. Als je er even bij stilstaat en je de naam echt probeert in te prenten heb je kans dat je het wel onthoudt. Bij die moeilijke woorden geldt hetzelfde. Leuke bijkomstigheid aan dit wedstrijdje was dat ik kinderen kon voordoen hoe ik het woord probeerde te onthouden, modeling, dat werkt bij begrijpend lezen, en geheid ook bij het leren van nieuwe woorden.

Dus wil je thuis iets oefenen met je kind, de letters van het alfabet, tafelsommen, woordjes flitsen. Wellicht werkt het om jezelf ook eens uit te dagen tot het leren van iets echt nieuws. Veel plezier!

Op zoek naar bijles of remedial teaching op het gebied van woordenschat in Zeist, Utrecht of De Bilt?
43. De waanzinnige boomhut, een waanzinnig succes!
43. De waanzinnige boomhut, een waanzinnig succes!

Lezen is leuk, dat ik dat vind is voor de trouwe lezer ondertussen waarschijnlijk geen geheim meer. En dat veel kinderen dat niet vinden ook niet. En dat ik ze graag van het tegendeel overtuig verbaast je waarschijnlijk ook niet.

Afgelopen najaar begon ik met lezen met een jongen die lezen niet een beetje minder plezierig vond, boeken met meer dan drie regels tekst per pagina werden met een vies gezicht aan de kant geschoven.

Kleine stapjes dus. Van ‘De kat met de hoed’ en ‘Paultje en het paarse krijtje’ zijn we via ‘De kleine ijsbeer’ en ‘De drie rovers’ nu aangekomen bij de boeken over de waanzinnige boomhut, te beginnen bij die van dertien verdiepingen.

Wat een vondst! Op de een of andere manier hebben deze boeken bij deze jongen helemaal de juiste snaar geraakt. Hij hangt slap van de lach over de tafel om de grapjes in het boek, en vooral, hij leest met plezier, wil zelfs langer lezen dan we van tevoren afspreken! Eén van de toverformules in boeken voor kinderen die niet heel veel op hebben met lezen is volgens mij het gebruik van plaatjes, ook in boeken voor oudere kinderen. Hele lappen tekst zijn voor sommige kinderen simpelweg te indrukwekkend. En die waanzinnige boomhut, wie heeft als kind geen hutten gebouwd? En een boomhut met een aquarium voor vleesetende haaien, een bowlingbaan en een bioscoop, dat spreekt helemaal tot de verbeelding

Lezen dus, lenen bij de bieb of kopen bij je lokale boekwinkel.

Veel leesplezier, buiten in het zonnetje?

Op zoek naar bijles of remedial teaching in Zeist, Utrecht of De Bilt?
42. Een kind van de klok
42. Een kind van de klok

Klokkijken, dat is maar lastig, zo vinden veel van onze leerlingen.

En dat is niet zo vreemd, want voor de meeste kinderen is er volgens mij vrij weinig reden om te leren klokkijken, en dus weinig reden om te oefenen. Als je ouders je op tijd wakker maken, naar school brengen, in de gaten houden hoe laat je moet sporten en naar bed moet, waarom zou je dan zelf leren klokkijken? In de meeste rekenmethodes komt het klokkijken om de zoveel weken een keer terug, te weinig voor de kinderen die dit lastig vinden.

Een deel van de oplossing kan wellicht liggen in het met je kind naar de klok kijken. Hoe laat gaan we eten, hoe laat sporten? Door elke dag even met de klok bezig te zijn krijgt je kind automatisch meer inoefening. Niet wetenschappelijk bewezen, maar het zal zeker geen kwaad kunnen.

Het risico is wel dat je kind leert klokkijken. Laatst oefende ik klokkijken met een leerling uit groep 4, zijn vader kwam thuis en grapte dat we niet te hard moesten oefenen, dan kon hij zijn zoon niet meer voor de gek houden 🙂

Als je al wat verder bent met het oefenen, hierbij weer eens een memory, klokkijken met de digitale tijd. Klik op de link hieronder om het spel in pdf formaat te downloaden.

Memory klokkijken op 5 minuten nauwkeurig

Op zoek naar bijles of remedial teaching in Zeist, Utrecht of De Bilt?
41. Tussenboeken
41. Tussenboeken

Sommige mensen kunnen hun kindertijd gedetailleerd beschrijven. Wat ze in welke klas op school deden, wie hun lesgaf en hoe ze een bepaalde vakantie vonden. Ik hoor helaas niet bij die groep mensen. Het grootste gedeelte van de herinneringen aan mijn basisschooltijd zijn flarden, gelukkig meestal leuke. De meeste boeken die ik las, en herlas, kan ik mij echter nog wel herinneren, evenals de plaatjes in stuk gelezen strips.

Maar welke boeken waren er vroeger voor kinderen die wel konden lezen, maar nog niet toe waren aan de ‘echte’ kinderboeken? Ook na lang nadenken kan ik er niet opkomen, ‘De boze heks’, zover kwam ik, daar was mijn zusje fan van.

Ik dacht hieraan doordat ik momenteel met een heel aantal kinderen uit groep vier aan het lezen ben. Zij vinden lezen best lastig, maar de vaart komt er nu een beetje in, tijd voor iets anders dan de prentenboeken waar we mee begonnen. Als we echter boeken openslaan met te veel tekst worden de gezichten direct wat langer en zakken de lichamen wat verder weg in de stoel, het is een voorzichtige balans. Korte zinnen met veel plaatjes, die worden meestal goed ontvangen, en om de beurt een alinea lezen zodat de vaart wat in het verhaal blijft.

We zijn nu onder andere bezig in ‘Superdolfje’ van Paul van Loon. Erg knap hoe hij in makkelijk taalgebruik een verhaal kan neerzetten dat blijft boeien. En thema’s als jezelf blijven, groepsdruk en onzekerheid meeneemt. De full color illustraties over de hele pagina helpen ook mee om de overgang van prentenboek naar kinderboek makkelijker te maken.

Goede tips voor leuke kinderboeken zijn altijd welkom! En als u toch met boeken bezig bent, ren vooral snel naar je lokale boekhandel voor ‘Achtste groepers huilen niet’ van Jaques Vriens, nu voor maar twee euro! Helaas dus geen ‘tussenboek’, maar wel een echte ontroerende klassieker. Zie: www.geefmijmaareenboek.nl voor meer informatie.

Op zoek naar bijles of remedial teaching in Zeist, Utrecht of De Bilt?
40. Kinderboekentips
40. Kinderboekentips

Eerder schreef ik over mijn dochter die enthousiast mee babbelt als je een boekje voorleest. Inmiddels is ze wat ouder en beweeglijker, en wil een actieve rol bij het lezen. Voorlopig zijn we dus even aangewezen op de kartonnen boekjes als ‘Mama kwijt’ en ‘Nog even achter mijn oortjes kriebelen’.

Gelukkig hoef ik niet te wachten met het lezen van ingewikkeldere boeken tot zij er oud genoeg voor is, ik kan mijn hart ophalen tijdens de remedial teaching. Omdat ik er zelf als kind zo van genoten heb, en nog steeds van kan genieten, vind ik weinig leuker dan kinderen die langzaam enthousiast worden voor lezen. Soms duurt het wat langer dat anders, maar tot nog toe is het altijd gelukt om de kinderen die ik les heb gegeven enthousiast te krijgen voor lezen (wat overigens niet betekent dat ze ineens onder ’s avonds onder hun dekbed met de zaklamp zitten om stiekem te lezen ;-)).

Het belangrijkste ingrediënt hiervoor zijn leuke boeken. In het oerwoud van kinderboeken is het soms lastig keuzes maken, dat schreven we al eerder. Daarom hier weer wat tips voor leuke boeken, vanaf nu overzichtelijk terug te vinden op www.jufaanhuis.nl/kinderboekentips.

Laatst kocht ik als kraamcadeautje ‘De leeuw in de muis’ van Rachel Bright, en leende het daarna snel in de bieb en las het met mijn leerlingen uit groep 4. Met name kinderen die graag plaatjes kijken en iets minder graag lezen zullen hiervan genieten, je kijkt zo in de muil van de leeuw en leeft mee met de muis die zo klein is dat de zebra per ongeluk op hem gaat zitten. En grappige wendingen doen het altijd goed, daarvoor moet u het boek lezen. Mooi op rijm gezet ook, altijd knap in een vertaling. Ook in dit boek viel me weer op hoeveel woorden je oppikt door te lezen, bijvoorbeeld ‘geacht’, ‘gevreesd’ en ‘bewonderd’, daar kun je met je zoon of dochter nog verder over praten.

Voor de kinderen die weer iets meer tekst aankunnen zijn de boeken van Geronimo Stilton een aanrader. Tijdens de literatuurles op de pabo werd hier enigszins laatdunkend over gepraat, het zou geen echte kinderliteratuur zijn. Ik had ze nog nooit bekeken tot een leerling er enthousiast mee aankwam, en ze zijn leuk! Er worden passant nog even belangrijke gebeurtenissen uit de geschiedenis meegenomen, lastige woorden gebruikt en weetjes over bijvoorbeeld luchtvervuiling behandeld. En er zijn er veel van, dus als je kind eenmaal enthousiast is kun je een schooljaar vooruit!

Tot slot las ik laatst een van de weinig boeken van Roald Dahl die ik niet kende, ‘De Reuzenkrokodil’. Speciaal geschreven voor een iets jonger publiek dan Roald Dahl normaal bedient, uitstekend voor groep 4 à 5 (maar ook zeker voor oudere kinderen!). Soms heeft Roald Dahl wat meer tijd nodig voordat een boek echt spannend wordt, hier vliegt hij er meteen in.

Naar de bieb dus, of je lokale boekhandel om de middenstand te steunen. Als u in Zeist woont, bezoek vooral de nieuwe winkel van Kramer en van Doorn, daar wil je het liefst de hele middag blijven en speuren tussen de schatkist aan voorradige boeken!

Bijles of remedial teaching in Zeist, Utrecht of De Bilt?
39. De held in ieder kind
39. De held in ieder kind

‘Ik kan echt goed lezen’

Dit concludeerde een meisje tevreden na het lezen van een heel boek in één les (‘Groene eieren met ham’ van Dr Seuss, een aanrader!).

Even daarvoor sprak ik met de juf van dit meisje over mijn werk. Ik sprak enthousiast over de enorme sprong die kinderen vaak maken als je een op een met ze aan het werk bent, en de mogelijkheden die je dan hebt om de lesstof in speelse vorm aan te bieden. Zij vertelde op haar beurt dat ze nooit met mij van plaats zou willen ruilen, dan ben je alleen maar bezig met dat wat kinderen niet goed kunnen.

Zo had ik het eigenlijk nooit bekeken. Met een kind dat houdt van bewegen oefen ik rekenen door middel van beweging, een kind dat goed rekent maar moeite heeft met lezen doet met plezier verhaaltjessommen, een andere leerling vindt veel moeilijk maar tekent prachtig, zij maakt bij elk moeilijk woord een plaatje en tekent redactiesommen uit. Zo is er vrijwel altijd wel aansluiting te vinden op wat kinderen aanspreekt. Een competitie-element bijvoorbeeld maakt voor de een elke activiteit leuk (een tekst zo snel mogelijk lezen, zoveel mogelijk sommen in korte tijd) maar zorgt voor de ander voor onnodige stress. Het is soms even zoeken, maar uiteindelijk hebben we vrijwel altijd plezierige lessen.

Van mijn moeder kreeg ik laatst een kaartje van plint, een bedrijf dat naar eigen zeggen onze dagen net wat leuker wil maken. Dat sluit goed aan op onze visie op remedial teaching, wij willen het leren voor kinderen namelijk (heel veel) leuker maken. Het betreffende kaartje beschrijft een kind dat niet meer naar school wil, wat heeft dat immers voor zin als je held wilt worden?

Heel veel, dat proberen we kinderen mee te geven. Ook superhelden willen ’s avonds lezen voor het slapen gaan, uitrekenen hoeveel zakgeld ze nog nodig hebben om iets leuks te kopen of genieten van een ondertitelde film. En als je dat oefent door activiteiten waar je lol in hebt en al een held in bent wordt het leren op school nog leuk ook! Hoef je daar als held niet meer voor weg te blijven.

Op naar mooie lessen in 2017!

Op zoek naar bijles of remedial teaching in Zeist, Utrecht of De Bilt?
38. En ze lezen nog lang en gelukkig
38. En ze lezen nog lang en gelukkig

‘wawawawawa’, zo ongeveer gaan alle verhaaltjes volgens mijn dochtertje van bijna acht maanden. Al de helft van haar leven lees ik haar elke dag een paar boekjes voor, en nu lijkt ze door te hebben wat het idee is. Zodra we beginnen in een boekje babbelt ze vrolijk mee, en kauwt vervolgens fanatiek op alle hoeken van hetzelfde boekje.

Of dat een voorbode is voor een latere liefde voor boeken? Laten we het hopen, aan het aantal bibliotheekbezoeken dat ze aflegt, zo jong als ze is, zal het in elk geval niet liggen.

In die bibliotheek ontdek ik een groot aantal nieuwe kinderboeken. We, mijn vriend en ik, verbazen ons over het aantal kinderboeken waar repeteren het hoofdthema lijkt. De verhalen lijken dan vrij eenvoudig verzonnen, er gebeurt iets, en dat gebeurt vervolgens nog een keer of tien met een kleine variatie. De reactie die ik steevast krijg als ik het hierover heb met anderen is dat kleine kinderen dat leuk vinden, herhalen, daar leren ze van. En bovendien gaat het bij voorlezen volgens velen niet om jouw plezier, maar om het plezier van het kind.

Maar hangt dat niet erg met elkaar samen? De boeken die ik zelf saai vind lees ik één keer voor, die gaan snel weer terug naar de bieb, de leuke boeken worden verlengd en veelvuldig gelezen. Bovendien moet je zelf met plezier voorlezen, hoe leer je je kind anders dat lezen leuk is?

Een verhaallijn, dat is voor mij het belangrijkste in een kinderboek. Hoe eenvoudig ook, ik vind het erg prettig als er iets gebeurt, met een begin, een midden en een slot. Gelukkig zijn die boeken er genoeg, iedereen kent de boekjes van Dick Bruna wel, allen met een verhaallijn(tje). Om het ‘ohja, dat boek was leuk maar hoe heet het ook al weer’ effect te voorkomen zullen er vanaf nu op deze blog met enige regelmaat leuke kinderboeken, met verhaallijnen, voorbijkomen. We schreven al eerder blogs met tips voor mooie kinderboeken, maar dat waren allen de gouwe ouwen, die ik een keer of vijftig gelezen heb en waarvan de titel nooit meer uit m’n hoofd verdwijnt. Vanaf nu de (voor mij) nieuwere boeken.

Met als primeur, ‘De drie rovers’ van Tomi Ungerer. Dit oorspronkelijk Duitse boek is uitgegeven als Lemniscaat Kroonjuweel, boeken die volgens Lemniscaat een plek verdienen in elke boekenkast omdat ze zo goed zijn. Zeker een klassieker dus (want uit 1963), slechts nieuw voor mij. Zonder teveel te verklappen kan ik vertellen dat het een origineel verhaal is, beginnend bij woeste rovers en eindigend bij verlaten weeskinderen. De platen zijn mooi, de zinnen precies lang genoeg, zelfs voor kinderen die lezen niet leuk zeggen te vinden. En het boek ligt lekker in de mond voor degene onder ons die hun eerste verjaardag nog niet gevierd hebben.

Lenen in de bieb dus, of meteen kopen. Doe dat dan vooral bij je lokale boekwinkel, of bij die in Zeist, zo blijven boekwinkel en bieb behouden voor je kinderen!

Op zoek naar bijles of remedial teaching op het gebied van lezen in Zeist, Utrecht of De Bilt?
37. Lentezoete versjes over school
37. Lentezoete versjes over school

Om de zoveel tijd komt het weer eens in het nieuws, Nederlandse leerlingen zijn notoir weinig gemotiveerd. Ze halen hoge scores op internationale ranglijsten, dat zeker, maar leren ook leuk vinden, dat zit er niet in. Een artikel in de NRC gaf als verklaring dat we in Nederland kinderen laten wennen aan toetsen. Vanaf groep 3 (en soms als vanaf groep 1), doen kinderen ervaring op in het maken van de toetsen, zo vangen we de schoolloopbaan van het kind in tabellen en grafieken.

Willen we dat? We willen in de gaten houden of een kind wat leert, vooruit gaat in de beheersing van basisvaardigheden als lezen, schrijven en rekenen. Ik vind het alleen altijd zo pijnlijk om te zien als jonge kinderen zichzelf al reduceren tot hun toetsscores. Kinderen van 7 die zichzelf tegen hun hoofd slaan onder de uitroep van ‘wat ben ik toch dom, ik snap ook niets’. Dat willen we denk ik niet, laten we vooral blijven kijken naar wat kinderen wel kunnen, waar ze plezier en levensgeluk uit halen.

Soms vat een versje dat gevoel beter samen dan duizend woorden. Ik stuitte laatst op de website lentezoet.nl, lieve versjes over herkenbare onderwerpen, onder andere over school.

lentezoet-plusklasje

Klik er vooral eens rond in een verloren momentje en laat je inspireren.

Op zoek naar remedial teaching in Zeist, Utrecht of De Bilt waar uw kind blij van wordt?
36. Geschiedenisles in de jaren ’30
36. Geschiedenisles in de jaren ’30

Een jaar of tien was ik, toen mijn oma aan kwam zetten met een dikke pil over Willem van Oranje, gevonden op zolder. Een boek met vergeelde randen waaruit een typische oude boekenlucht opsteeg. Nu hield ik als kind erg van lezen en ook geschiedenis had mijn interesse, dus het was niet vreemd dat mijn oma aan mij dacht toen ze dit boek vond. Ze nam het echter bijna weer mee toen ze erachter kwam dat ik niet echt wist wie Willem van Oranje was en in welke tijd hij leefde. Ik verslond ‘van nul tot nu’, maar kon echt geen opsomming geven van alle oorlogen, landvoogden en stadhouders uit de geschiedenis, u wel?

Een flink aantal jaar later liet dezelfde oma haar oude geschiedenisschrift zien. Ze ging in de jaren ’30 naar de basisschool. Een tijd waarin de kopieermachine nog geen gemeengoed was, dat deden de kinderen zelf. Meester schreef de Nederlandse geschiedenis op het bord, de kinderen schreven het in hun schrift. Het ziet er prachtig uit, vind ik, maar of we daar nu naar moeten terugverlangen?

 

Wat vindt u, moeten kinderen alle feiten uit de Nederlandse geschiedenis kunnen opdreunen? Of liever een globaler beeld van de wereldgeschiedenis?

landvoogden

Wat u ook vindt, de ‘van nul tot nu’ serie kan ik warm aanbevelen. Zelf kan ik bij elk feitje uit het verleden het bijbehorende plaatje oproepen, wat mij betreft een goede manier om dingen te onthouden. Wilt u het boek kopen, doe dat dan vooral bij de boekwinkel bij u in de buurt. Of online bij de winkel in Zeist, een goede manier om de lokale middenstand te ondersteunen!

Op zoek naar remedial teaching in Zeist, Utrecht of De Bilt?
35. ‘Learning activity’ of spel tijdens de remedial teaching?
35. ‘Learning activity’ of spel tijdens de remedial teaching?

Nieuwsgierig kijkt J. naar wat ik allemaal uit mijn tas vis. Pim-pam-pet, wat gaan we daarmee doen? Je ziet het hem denken.

Met J. werk ik aan zijn handschrift, hij is in een maand met sprongen vooruitgegaan, maar blijft moeite houden met de ‘f’ en de ‘g’. We begonnen de les met een dicteetje met woorden waar deze letters veel in voorkomen, na een woord of vijf zag je zijn enthousiasme inzakken. Hij raffelde het schrijven af, zakte onderuit in zijn stoel en zijn gezicht veranderde langzaam naar de stand ‘als dit nog lang doorgaat doe ik niet meer mee’. Dit zijn de momenten waarop ik keer na keer overtuigd wordt van het nut van spel tijdens remedial teaching.

Want wat gebeurde er? De hele houding van deze jongen veranderde volledig toen ik pim-pam-pet uit mijn tas toverde. Hij schreef net zo veel als bij een dictee, want pende elk woord neer wat we verzonnen, maar was enthousiast en verloor de tijd volledig uit het oog.

Een aantal jaar geleden deed ik een tefl cursus, ‘teaching English for foreign languages’. De lerares vertelde dat zij aan haar Chinese schoolklasje activiteiten aankondigde als ‘games’. De betreffende kinderen kropen echter ’s avonds bij pa en ma in de auto en verkondigden dat zij de halve dag spelletjes gespeeld hadden. Dit was natuurlijk niet de bedoeling, en de docent werd op het matje geroepen. Een les wijzer noemde zij de activiteiten in het vervolg ‘learning activities’.

Ook wij doen tijdens onze lessen veel spelletjes. Pim-pam-pet, memory, boggle, talloze manieren om het leren leuk te maken. Moeten we die spelletjes ‘leeractiviteiten’ gaan noemen? Voorlopig zie ik daar vanaf, en ga er maar vanuit dat jullie als ouders en leerkrachten ook enthousiast zijn over spelend leren.

Ook een aanrader in de zomervakantie trouwens. Die tafels nog eens oefenen, wat extra spelling, doe het met een spelletje en uw kind is geheid enthousiast! Kijk op de pagina ‘oefenen’ voor onze gratis te downloaden spelletjes.

Na de zomer beginnen met bijles of remedial teaching in Zeist, Utrecht of De Bilt?