Nieuwe blogs in uw mailbox?

Meld u aan om bericht te krijgen bij nieuwe blogs

Bedankt voor uw aanmelding!

Er ging iets fout, onze excuses.

Blog

14. Waarom woorden flitsen
14. Waarom woorden flitsen

Nieuwe vaardigheden aanleren. De kinderen waarmee wij werken zijn er voortdurend mee bezig. Spelling, rekenen, woordenschat, het gaat allemaal niet vanzelf, we proberen het zo plezierig mogelijk te maken. Ik heb weleens het idee dat volwassenen meer moeite hebben met het aanleren van echt nieuwe vaardigheden, hoe ouder hoe terughoudender om nieuwe dingen te proberen, of gewoon iets te doen waar je niet echt goed in bent.

Om mezelf uit te dagen om het nieuwe wel op te zoeken ben ik begonnen met leren programmeren. Iets compleet anders, en zeker uitdagend! Wat resulteert in het allereerste Juf Aan Huis oefenprogramma, woordflitsen! Uitproberen? Kijk op www.jufaanhuis.nl/woordflitsen

Waarom woorden flitsen? Het korte antwoord is, om goed te leren lezen. Sommige kinderen leren dit perfect door simpelweg boekjes te lezen, sommigen hebben meer oefening nodig. Woorden flitsen is een manier om te oefenen met lezen.

Uit onderzoek blijkt dat dit met name effectief is wanneer toegepast in een breder oefenprogramma. Alleen woorden flitsen met een kind heeft dus weinig zin, er moet natuurlijk ook regelmatig geoefend worden met het lezen van teksten.

Met de volgende voorwaarden in aanmerking genomen kan het flitsen van woorden nuttig zijn:

  • Oefen liever kort en wat vaker dan weinig en lang. Erg lang oefenen is niet goed voor de motivatie.
  • Oefen op het juiste niveau, te makkelijk of moeilijk heeft weinig zin. Als je buiten school (als ouder of externe begeleider) oefent met een kind, vraag dan na bij de leerkracht wat het juiste niveau is.
  • Prijs het kind als het goed leest. Dit kan door een simpel en enthousiast ‘goed zo!’ na goed gelezen woorden of zinnen.
  • Verbeter het kind op de juiste manier als het een woord fout leest, dit kan door:
  • Het programma te pauzeren en het kind te vragen het woord nogmaals te lezen. Als het dan nog niet goed gaat kunt u zelf het woord lezen, en het kind te vragen hierna samen te lezen.
  • Niet teveel aandacht te besteden aan foutjes, lees het woord nogmaals en ga door.

Heel veel plezier met woorden en boeken lezen met uw kind!

Bijles of remedial teaching lezen of spelling in Zeist, Utrecht of De Bilt?
13. Eindejaarsgedachtes
13. Eindejaarsgedachtes

Huppelende geitjes, een verdwaalde koe, bloeiende winterjasmijn en een prachtig uitzicht op besneeuwde bergtoppen. Deze kerstvakantie breng ik door in een idyllisch houten hutje in de bergen, weg van de bewoonde wereld.

Een omgeving waarin het moeilijk voor te stellen is dat er zoiets bestaat als afgraven van bergen voor de olie, of andere narigheid. Een goede omgeving om ‘This changes everything’ te lezen, van de Canadese schrijfster Naomi Klein (in het Nederlands vertaald als ‘No time’). Zij schrijft over de macht van grote olie, gas en kolen bedrijven om daar te boren en graven waar ze willen, voor het eigen belang, en weinig rekening houdend met de noodzaak van schonere energie. Gelukkig eindigt ze met projecten waarin de wereld langzaam veranderd wordt, zoals een samenwerking tussen de oorspronkelijke bewoners van de VS met Texaanse boeren om een ‘fracking’ bedrijf van hun land af te werken.

Affijn, tijdens het lezen dacht ik aan de beste manier om kinderen waardering mee te geven voor alles wat groeit en bloeit om hen heen. Niet door te wijzen op de plekken waar het fout gaat, daar ben ik van overtuigt, daar word je enkel mistroostig van.

Naomi Klein quote in haar boek Rachel Carson:

“I believe that the more clearly we can focus our attention on the wonders and realities of the universe around us, the less taste shall have for its destruction”

Onderstaand gedicht zegt in andere bewoording eigenlijk hetzelfde, van de Nederlandse dichten Ed Leeflang

Hij wrijft hun neuzen door het leed

Als om ze zindelijk te maken; zeehonden

Kerncentrales, besmette schelvis die je eet,

Legers waaraan we meebetalen

Zij worden nu al moe van het volwassen en het bewust mondig zijn, ontzien hun

Goeroe wel, maar thuis kijken ze

Naar alles wat het scherm te bieden heeft

Aan rechts, verrots en zondig zijn

Wie tot het heil veroordeeld is,

Komt pas op adem in de hel.

 

Veel moois laten zien dus. Schooltuintjes, wandelingen in de natuur, een eigen tuintje achter het huis om wat radijsjes te zaaien, natuurfotografie, samen kijken naar openklappende teunisbloemen etc. etc.

Veel plezier ermee in het nieuwe jaar!

Een goede start van 2015? Begin met bijles of remedial teaching Zeist, Utrecht of De Bilt!
12. Schrijfonderwijs
12. Schrijfonderwijs

Niet meer leren schrijven, u heeft het wellicht in de krant gelezen. In Finland, waar het beste onderwijs van Europa schijnt te worden gegeven, wordt per 2016 het schrijfonderwijs op basisscholen afgeschaft.

In opiniestukken wordt besproken of dit wel of niet een goed idee is. Schrijven, zo zeggen de voorstanders, spreekt je hersenen meer aan. Al schrijvend onthoud je zaken beter dan als je typt, zo blijkt uit onderzoek onder studenten van de Universiteit Utrecht (dit komt met name omdat de typende studenten zo snel zijn dat ze de letterlijke tekst van de professor opschrijven). En kinderen moeten leren schrijven om hun fijne motoriek te ontwikkelen.

Maar neen, protesteren de tegenstanders, schrijven is ouderwets. De huidige generatie kinderen moet leren typen. In de oudheid werd er al beweerd dat geschreven tekst een achteruitgang was omdat je tekst niet meer letterlijk hoefde te onthouden. Ga met de tijd mee, kortom.

Wat ik echter niet tegenkom in deze opiniestukken is dat een wereld waarin mensen niets meer kunnen opschrijven zonder een computer mij volslagen bizar lijkt. Het is eenvoudig om een lijstje te maken van situaties waarin je zelf iets wil opschrijven, op een papiertje, zonder apparaat.

Bijvoorbeeld:

  • Bij elke vergadering sukkelen je collega’s langzaam in slaap tijdens de vele PowerPointpresentaties. Natuurlijk kun je hier een ander medium toepassen, hipper, flitsender, maar misschien werkt een simpele geschreven boodschap wel beter.
  • In de trein kom je iemand tegen waarmee je contact wilt blijven houden. Adres opschrijven, ai, telefoon vergeten. Je krijgt een pen en papiertje aangeboden van de oudere dame naast je, maarja, dat schrijven, nooit geleerd…
  • Tijdens een kampeervakantie in de bergen raakt je hippe smartphone leeg. Net dan krijg je de geniale inval voor je nieuwe eigen bedrijf/debuutroman/etc.
  • Je dagboek houd je toch liever niet bij op de computer?

Afijn, daar kunnen we nog wel even mee doorgaan. Los van welk voorbeeld dan ook worden mensen lijkt mij nog veel afhankelijker van computers dan we nu al zijn. Apparaat leeg/kapot/thee overheen gevallen? Jammer, maar je geschreven boodschap valt niet meer over te brengen…

Handschrift verbeteren in Zeist, Utrecht of De Bilt?
11. De gereedschappen om de akkers mee te bewerken
11. De gereedschappen om de akkers mee te bewerken

Met welke bagage willen we kinderen na school de wijde wereld insturen? Volgens mij is dit één van de belangrijkste vragen als je werkt in het onderwijs, of als je minderjarige kinderen hebt.

Wij voelen ons aangetrokken tot de principes van zogenaamde ‘traditionele vernieuwingsonderwijs’, zoals het montessori, jenaplan en daltononderwijs. Deze stromingen verschillen, maar hebben met elkaar gemeen dat er over het algemeen veel aandacht wordt besteed aan de maatschappijvakken zoals natuuronderwijs, aardrijkskunde en geschiedenis.

Het is heel leuk om met kinderen bezig te zijn met deze vakken en de ontwikkeling van kinderen hierin te volgen. Zo vroeg een jongetje uit groep 3 mij eens, na een presentatie van een klasgenootje over de zon en maan, ‘Wupke, als de aarde nou zo hard ronddraait, waarom draait de wereld niet heel hard langs ons heen als we door het raam naar buiten kijken?’.

Laatst vroeg iemand mij wat ik leuker vind, werken aan taal en rekenen of aan de maatschappijvakken. Een jaar of honderd geleden heeft Peter Petersen, de grondlegger van het jenaplanonderwijs hier een mooi antwoord op geformuleerd. Hij beschreef taal en rekenen als ‘de gereedschappen om de akker mee te bewerken’. Als je het gereedschap, taal en rekenen, niet goed beheerst wordt het erg moeilijk om je goed te verdiepen in de akker, zoals aardrijkskunde of geschiedenis. Tijdens bijlessen werken we voornamelijk aan het goed onder de knie krijgen van deze gereedschappen. Het is heel leuk om kinderen te zien stralen als er een kwartje valt na het maken van een goedgekozen reeks sommen of een dictee. En als lezen, schrijven, spelling en basis rekenen vanzelf gaan kun je meer aandacht besteden aan interessante geschiedenisverhalen, vulkanen en wiskundige problemen!

Bijles of remedial teaching in Zeist, Utrecht of De Bilt?
10. Het verschil tussen de d.l. en de d.l.e.
10. Het verschil tussen de d.l. en de d.l.e.

Elk vakgebied heeft z’n eigen afkortingen. Een kennis werkt een jaar in Australië in een ziekenhuis en krijgt daar afkortingen onder ogen als: from HLOC, BIB SAAS and SAPOL, PMH IHD, AF, T2DM, en dat is dan één zin, logisch.

Ook in het onderwijs worden afkortingen gebruikt waar je als leerkracht al helemaal niet meer bij stil staat. De DMT, AVI, etc.

Van ouders krijgen wij geregeld vragen over de termen ‘d.l.’ en de ‘d.l.e.’. Deze keer een kort maar krachtige uitleg hierover.

D.l. staat voor: didactische leeftijd. Dit is het aantal maanden dat een kind binnen het onderwijs heeft doorgebracht vanaf groep 3. Een kind heeft in september groep 3 dus een d.l. van 0 en in juni groep 3 een d.l. van 10. De zomermaanden tellen niet mee, wat erop neerkomt dat een kind eind groep 8 een d.l. heeft van 60.

De afkorting d.l.e. wordt gebruikt voor ‘didactische leeftijd equivalent’. Dit is het aantal maanden dat een kind geprofiteerd heeft van het onderwijs, gemeten volgens cito- en methodetoetsen.

Als een kind bijvoorbeeld erg moeite heeft met rekenen zal het op een rekentoets minder hoog scoren dan zijn/haar klasgenoten. De d.l.e. score van dit kind kan dan lager uitkomen dan gemiddeld. Na 10 maanden onderwijs (eind groep 3) kan dit kind bijvoorbeeld een d.l.e. score hebben van 6. Dit betekent dat het betreffende kind na 10 maanden zo goed rekent als het gemiddelde kind na 6 maanden. Het omgekeerde kan ook, een kind dat eind groep 3 een d.l.e. heeft van 15, het loopt dan 5 maanden voor ten opzichte van het gemiddelde kind.

Wat kun je hiermee als ouder? Sommige scholen kiezen ervoor deze cijfers in een rapport te schrijven. Dit kan voor sommige ouders reden tot zorgen zijn, bij een lage d.l.e. score. Wij adviseren echter altijd om eerst in gesprek te gaan met de leerkracht van uw kind over deze score. De leerkracht kan altijd een breder beeld geven van de schoolse ontwikkeling van uw kind dan een enkel getal. Soms komt er uit een dergelijk gesprek dat uw kind wel een steuntje in de rug kan gebruiken bij een bepaald onderwerp, als dit het geval is denken we natuurlijk graag met u mee.

Betaalbare bijles of remedial teaching in Zeist, Utrecht of De Bilt?
9. Leren is leuk!
9. Leren is leuk!

Leren is leuk!

Aan het begin van mijn Pabo opleiding las ik ‘De gelukkige klas’ van Theo Thijssen, een logische keus als je studeert aan het instituut met de naam Theo Thijssen (onderdeel van de Hogeschool Utrecht).

Zoals bij boeken die door leerkrachten geschreven zijn, vond ik het verhaal heel herkenbaar. Het boek is geschreven in 1926. Natuurlijk is de situatie in de afgelopen eeuw erg veranderd, maar kinderen blijven kinderen.

Een herkenbare passage vind ik het stukje waarin Thijssen schrijft over het genot van leren. Hoeveel plezier kinderen kunnen beleven aan het leren van nieuwe kennis? Hij schrijft:

“En toen kwam weer dat heerlijke wonder dat je telkens en telkens in een klas beleeft, de gulzige aandacht voor een stukje zuivere geestelijkheid. Het bord was nog klam. Ik schreef er een getal op. Een gewoon getal. Ik deed een stap opzij, wachtte zwijgend tot de cijfers goed duidelijk wit werden. Er was niet één kind dat minachtend keek omdat het getal zo doodgewoon was, Ze voelden allemaal: d’r kómt wat. Toen stapte ik weer op het bord af en tekende een komma tussen de achterste twee cijfers. De klas zuchtte even; maar meteen schalde Wim Vaes z’n stem :”Tiendelige breuken! Heb ik al van m’n vriendje gehoord!” En van alle kanten kwam een voorzichtig rumoer. “Juist”, zei ik plechtig, “tiendelige breuken. Gaan we leren, Als jullie er tenminste zin in hebben”. Ze werden weer stil, want ze hádden er zin in.

Mooi toch, hoe deze man schrijft over de beleving van het lesgeven en het les krijgen.

Dat proberen we ook terug te laten komen is onze bijles en remedial teaching, dat leren daadwerkelijk erg leuk kan zijn!

Op zoek naar betaalbare bijles of remedial teaching in Zeist, Utrecht of De Bilt?
8. Mogelijkheden met memory
8. Mogelijkheden met memory

Herinnert u zich nog de lange zomervakanties als kind? Buitenspelen, logeren, op vakantie, en boven alles de heerlijke wetenschap dat de vakantie nog eindeloos duurt. Zes weken duurden in mijn herinnering in elk geval ontzettend lang.

Tijdens die lange zomerweken liggen de gedachten van uw kind wellicht meer bij zwemmen en ijsjes dan bij schoolwerk. In de vorige blog beschreven we al wat mogelijkheden om tijdens de zomervakantie op een leuke manier toch wat aandacht te besteden aan schoolwerk. Bijvoorbeeld door het spelen van memory. Het spelletje met simpele plaatjes heeft iedereen als kleuter waarschijnlijk wel gespeeld. Hierop verder bordurend kwamen we op verschillende varianten, namelijk:

  • Tafelsommenmemory, zoek een kaartje met een som en het antwoord bij elkaar. Goed voor het automatiseren van de tafels.
  • Breukenmemory, op één kaartje de som, op het andere kaartje het antwoord (bijvoorbeeld, 2/5 van 30 = 12). De meeste kinderen beginnen in groep 6 met breuken, voor kinderen die hier moeite mee hebben kan het leuk zijn om dit op een speels manier te oefenen. Natuurlijk kun je dit memoryspel uitbreiden met andere sommen, meetkunde, rekenen met geld, et cetera.
  • Woordenschatmemory, zoek de juiste omschrijving bij een woord. Als uw kind moeite heeft met begrijpend lezen kan het helpen om te werken aan een grotere woordenschat. Het simpelweg uit je hoofd leren van woorden is niet erg motiverend, terwijl een spelletje spelen meestal plezierig is.
  • Spreekwoordenmemory, hetzelfde idee als bij de woordenschat. In veel teksten zitten spreekwoorden en gezegdes verwerkt. Als je deze niet begrijpt en daardoor bijvoorbeeld erg letterlijk opvat kan het moeilijk zijn om de betekenis van een tekst te doorgronden.

Wij krijgen erg positieve reacties van kinderen op het spelen van memory spelletjes, hopelijk u ook! Komt u nog op andere spelvormen? We horen het graag!

Een fijn en zonnig vervolg van de zomer gewenst!

Betaalbare bijles of remedial teaching in Zeist, Utrecht of De Bilt?
7. Lang leve (leren tijdens) de zomervakantie!
7. Lang leve (leren tijdens) de zomervakantie!

Wij kunnen ons nog goed herinneren hoe eindeloos lang de zomervakanties vroeger leken. Weken om buiten te spelen, elke dag ijsjes te eten, ontzettend bruin te worden en veel tijd om helemaal zelf te weten wat je gaat doen.

En een mooie tijd om een hoop te leren, natuurlijk. Als leerkracht zie je vaak kinderen na de zomervakantie anders terugkomen. Tussen al het voetballen en zwemmen door wordt er zoveel geleerd. Samenwerken, assertief zijn, succeservaringen opdoen, je motoriek oefenen, etc. etc. Een eindeloze lijst vaardigheden die ongemerkt worden geleerd tijdens de heerlijke lange zomervakantie.

Wil je nu als ouders toch graag nog wat aandacht besteden aan ‘schoolse vaardigheden’? De komende weken zullen we deze blog gebruiken voor tips en trics om op een leuke manier met je kind te oefenen met rekenen en taal.

In de eerste zomervakantieblog een verwijzing naar de website van een andere juf, Antoinette Berns. Op haar website staan verschillende leuke domino en memory spellen, met name geschikt voor groep 3 en 4 van de basisschool. Tijdens een potje memory merkt een kind vaak niet eens dat het hard oefent met lezen, woordenschat of rekenen!

Een hele fijne zomer gewenst!

Op zoek naar betaalbare bijles of remedial teaching in Zeist, Utrecht of De Bilt?
6. Wie kent haar niet, Annie MG Schmidt!
6. Wie kent haar niet, Annie MG Schmidt!

Op school en tijdens bijlessen komen we soms kinderen tegen die zichzelf niet echt de moeite waard vinden. Ze zeggen dat ze zichzelf dom vinden, lelijk zijn, niet goed kunnen sporten, en waar je zo niet al onzeker over kunt zijn.

Als puber is een onzeker periode wellicht normaal en gezond, maar het lijkt ons zo fijn als kinderen op de basisschool nog gewoon onbezorgd gelukkig kunnen zijn. Iedereen met z’n eigen bijzonderheden en talenten.

De onvolprezen koningin van de kindergedichten, Annie MG Schmidt, heeft
daar een mooi versje over geschreven, ‘Stekelvarkentjes wiegelied’. Ik weet nog goed hoe dit thuis voorgelezen werd, wellicht begreep ik het niet helemaal maar de sfeer van het gedicht kwam zeker over.

Suja, suja Prikkeltje, daar buiten schijnt de maan

Je bent een stekelvarkentje, maar trek het je niet aan.

Je bent een stekelvarkentje, dat heb je al begrepen

De leeuwen hebben manen en de tijgers hebben strepen

En onze tante eekhoorn heeft een rode wollen staart

Maar jij hebt allemaal stekeltjes en dat is zo veel waard

En dat is zo veel waard.

Slaap, mijn kleine Prikkeltje, dan word je groot en dik

Dan word je net zo’n stekelvarken als je pa en ik.

Het olifantje heeft een slurf, de beren hebben klauwen

De papagaai heeft veren, van die groene, van die blauwe

En onze oom giraffe heeft een hele lange nek

Maar jij hebt allemaal stekeltjes en dat ik ook niet gek

En dat is ook niet gek

Suja, suja Prikkeltje, het is al vrees’lijk laat

Je bent het mooiste stekelvarken dat er maar bestaat

De poezen hebben snorren en daar kunnen zij mee spinnen

De koeien hebben horens en de vissen hebben vinnen

En onze neef de otter heeft een bruin fluwelen jas

Maar jij hebt allemaal stekeltjes die komen nog te pas

Die komen nog te pas

Voor alle onzekere kinderen op de wereld, leuk om eens samen met je kind te lezen voor het slapengaan, veel plezier!

Op zoek naar betaalbare bijles of remedial teaching in Zeist, Utrecht of De Bilt?
5. Review app montessori rekenen
5. Review app montessori rekenen

Tijdens bijlessen is het erg leuk om op verschillende manieren dezelfde stof te oefenen. Eén van de manieren waarop wij oefenen is met educatieve tablet apps. Wij zoeken zelf regelmatig naar nieuwe leuke apps. Zeker bij betaalde apps vinden wij het erg prettig om ervaringen van andere gebruikers te lezen.

Eén van de succesnummers waarmee we vaak met kinderen oefenen is :“Montessori rekenen, optellen&aftrekken van grote getalen”. Ook leuk als je kind geen bijles nodig heeft, maar wel wat extra oefening kan gebruiken in het optellen en aftrekken met grote getallen!

Wat leert je kind van de app: Grote getallen (tot 1000) onder elkaar optellen en aftrekken.

De meeste kinderen leren tegenwoordig ongeveer tot eind groep 5 kolomsgewijs rekenen. Dit betekent dat ze bij bijvoorbeeld een som als 643+829 eerst de honderdtallen bij elkaar optellen, dan de tientallen en vervolgens de eenheden. Begin groep 6 (ongeveer, dit verschilt per methode) wordt meestal overgeschakeld op het zogenoemde ‘cijferend rekenen’. Kinderen leren dan grote getallen onder elkaar optellen en aftrekken.

Voor sommige kinderen is de overgang van kolomsgewijs naar cijferend rekenen best lastig. In deze app wordt met behulp van een telraam en het verschuiven van fiches in verschillende kleuren (eenheden zijn groen, tientallen blauw etc.) heel inzichtelijk gemaakt wat je eigenlijk doet bij het optellen en aftrekken van grote getallen (en wat bijvoorbeeld ‘lenen van de buren’ is, weet u het zelf nog?). De moeilijkheid van de sommen kun je constant aanpassen.

De grote klapper van de app is toch wel ‘het lab’. Voor elke goed opgeloste som krijg je punten, waarvoor je in het lab lichaamsdelen van monsters kunt kopen. Door op een knopje te drukken maak je een foto, en laat je je monser uit elkaar knallen. Een uitstekende motivatie om een lange rij sommen te doen!

Een erg leuke app dus, voor kinderen die optellen en aftrekken van grote getallen nog lastig vinden. Leuk om als ouders naast je kind te zitten om wat extra dingen uit te leggen of gewoon gezellig samen te oefenen.

Op zoek naar betaalbare bijles of remedial teaching in Zeist, Utrecht of De Bilt?