Nieuwe blogs in uw mailbox?

Meld u aan om bericht te krijgen bij nieuwe blogs

Bedankt voor uw aanmelding!

Er ging iets fout, onze excuses.

65. Praten over boeken

Ik zie het gezicht van mijn Nederlandse leraar nog voor me, “Hoe weet je die naam?”.

Een naam van een hoofdpersoon uit een inmiddels vergeten boek, die ik ergens tussen de regels door had opgepikt, hij danste de letters van zijn naam. Een tien kreeg ik, voor het mondeling Nederlands, in mijn beleving vanwege dat ene onbenullige feitje.

Zo herinner ik mij ook de boekverslagen op de middelbare school, ik kwam er toevallig laatst nog één tegen tijdens een grote schoonmaak. Veel rode strepen, een saaie samenvatting en antwoord op de verplichte vraag wat je van het boek vond. Net als kinderen op de vraag: ‘hoe was het op school?’ meestal antwoorden met ‘leuk’ of ‘stom’, wordt de vraag ‘hoe vond je dit boek’ doorgaans ook afgedaan met ‘leuk’ of ‘niet zo leuk’.

Een paar weken geleden had ik een heel ander soort gesprek. Met twee kinderen die wat extra leesbegeleiding konden gebruiken las ik het laatste Boekenweekgeschenk, ‘Haaientanden’ van Anna Woltz. Naarmate we vorderden in het boek lazen ze steeds zekerder en met meer plezier, het is echt een goed ‘instapboek’ voor leerlingen aan het eind van de basisschool. Beide hoofdpersonen zijn vrij uitgesproken types, en na de laatste bladzijde te hebben omgeslagen kwamen we als vanzelf daarover in gesprek. Zouden dit nou je vrienden kunnen zijn? Denk je dat je ze zou uitnodigen op je verjaardag?

Op deze manier over boeken praten sluit helemaal aan bij de ideeën van Aidan Chambers, een Britse leesenthousiasteling. Stichting Lezen vatte zijn manier van vragen stellen over boeken goed samen, heel kort samengevat, start een gesprek over een boek, geen ondervraging. Niet alleen leuk te lezen voor leerkrachten, ook voor ouders die met hun kinderen over boeken willen praten.

Wil je meer horen van je kinderen over hun schooldag? Het internet wemelt van de lijstjes met vragen die je aan je kind kunt stellen. Maar, wat Aidan Chambers zegt over boekgesprekken, houdt het spontaan, geldt volgens mij ook voor gesprekken over school, geen kind dat zit te wachten op een dagelijkse ondervraging. Kijk bijvoorbeeld op deze website voor wat algemene tips.

Veel leuke gesprekken met je kinderen gewenst!

Verder praten over kinderboeken? Graag!