Oefenen

Rekenen

Oefenen met rekenen

Op zoek naar een leuke manier om te oefenen met rekenen? Een leuk spel maakt het oefenen voor iedereen leuk!

Klik op de gewenste link om het spel te downloaden in pdf formaat.

Oefenen met taal

Op zoek naar taalspelletjes? Klik hieronder om het gewenste spel of oefenmateriaal te downloaden.

Kijk hieronder voor uitleg over ons woordflitsprogramma, of begin direct met woordflitsen.

Lezende kinderen

Woordflitsen

Klik hier om direct te beginnen met woordflitsen.

Meer uitleg over woordflitsen? Lees verder.

Heeft uw zoon, dochter of leerling moeite met lezen, dan kan “flitsen” een goede manier zijn om het leestempo te stimuleren.
 

Wat is woordflitsen?

Mensen die goed kunnen lezen, herkennen woorden binnen een fractie van een seconde. Dit proces heet woordherkenning. Ga voor uzelf maar eens na hoe snel u de woorden in deze tekst herkent en leest.
Tijdens het leren lezen prenten we woordbeelden in ons hoofd. Daardoor kunnen we woorden steeds gemakkelijker en sneller herkennen.
Bij sommige kinderen verloopt dit proces langzamer dan bij andere kinderen of minder goed (kinderen met dyslexie). Deze kinderen kunnen we een handje helpen door ze te laten woordflitsen.
Het woord zegt het al. Tijdens het flitsen wordt er kort een woord op het beeldscherm getoond. In een “flits” is het woord weer weg. Zodra het kind het woord ziet, mag hij of zij dit woord hardop voorlezen.
 

Het belang van herhaald oefenen.

Door het kind woorden heel kort te laten zien en daarna hardop te laten lezen, worden in het hoofd woordbeelden gevormd. Dit gebeurt natuurlijk niet na 1 oefenpoging.
De enige manier waarop flitsen effect zal hebben op het leestempo van uw kind is door dagelijkse herhaling van dezelfde flitswoorden gedurende 1 week of totdat uw kind de woorden vlot kan lezen (bijvoorbeeld 20 oefenwoorden per week).
 
Wissel woordflitsen af met het lezen van boeken.
 
Het werkt niet om met uw kind alleen maar elke dag woorden te lezen. Woordflitsen heeft enkel effect als er ook geoefend wordt met het lezen van teksten en boeken. Dit is van belang omdat we uiteindelijk lezen om er iets van op te steken, niet enkel om zo snel mogelijk woordjes te kunnen lezen. Door samen leerzame en spannende boeken te lezen leert uw kind dat lezen nuttig en ontspannend kan zijn. Verder leert uw kind door het woordflitsen sneller woorden te herkennen, het is fijn als het deze vaardigheden kan toepassen in het ‘echte leven’, dan zal het oefenen nuttiger en leuker worden.
 
Het belang van begeleiding tijdens het oefenen.
 
Het is erg belangrijk dat het woordflitsen begeleid wordt door een volwassene.
Kinderen die moeite hebben met lezen, zien vaak niet in ‘een ‘flits’ wanneer ze een woord fout hebben gelezen.
We willen niet dat de woordbeelden op deze manier fout ingeprent worden. Daarom is de begeleiding van een volwassene die goed kan lezen, van belang. Zodra het kind een woord fout heeft gelezen, dient op de pauzeknop gedrukt te worden en mag het kind, samen met u, alle tijd nemen om het lastige woord te ontcijferen.
Voorzeggen helpt alleen om frustratie bij het kind te voorkomen. Probeer het kind eerst zelf, desnoods met een paar aanwijzingen, het woord te laten ontcijferen om succeservaringen op te doen. 
 
Frustratie of plezier?
 
Extra oefenen voor iets wat je erg lastig vindt is vaak niet heel leuk, vooral niet als het ten minste 5 keer per week moet. 
Het flitsen hoeft geen grote hobby van uw kind te worden. Wel is het belangrijk dat het geen grote frustratie wordt.
Daarom onderstaand een aantal tips om frustratie te voorkomen.
 
Oefentips:
 
  • Kies, het liefst samen, een vast oefenmoment op de dag. Bijvoorbeeld ’s avonds na het eten.
  • Gebruik een oefenagenda waar jullie samen de oefenmomenten in schrijven. Het is natuurlijk extra leuk als het kind een krul in de agenda mag zetten of een sticker mag plakken na ieder oefenmoment.
  • Maak van het oefenen een momentje samen, met bijvoorbeeld een kop thee/limonade en een koekje.
  • Heeft uw kind veel moeite met het dagelijks oefenen, dan kan een beloningssysteem werken. Bijvoorbeeld door de oefenagenda te gebruiken en af te spreken dat het kind na een 10 dagen goed oefenen (dit zijn 2 oefenweken) een avond wat langer op mag blijven. De beloning hoeft niet groot te zijn maar uit ervaring blijkt dat kinderen het erg leuk vinden om als beloning samen iets te doen, bijvoorbeeld koekjes bakken of samen een potje voetballen.
 
Veel succes en plezier met het oefenen met lezen! 
 
Nog vragen of opmerkingen? Neem gerust contact met ons op!
Bijles of remedial teaching in Zeist, Utrecht of De Bilt?